Utvecklingen av modebloggar och personliga stilbloggar

Av: SM

En personlig stilblogg, eller modeblogg, är en sida med modeinnehåll som drivs av en eller flera personer. Det finns olika typer av stilbloggar men vanligt innehåll är mina-outfit-bilder och dagliga livsstils bilder. Andra bloggar fokuserar på att dokumentera de senaste trenderna, mer som ett livsstilsmagasin som täcker flera aspekter av mode.



I takt med att det blev allt lättare att ladda upp bilder på bloggar och sociala medier sköt bloggandet i taket. Med utvecklingen av personliga bloggar var det en naturlig utveckling att klädälskare skulle börja dokumentera sina outfits. De allra första personliga stilbloggarna startades på grund av en längtan för berömmelse eller förmögenhet. De började snarare som en plattform för kreativa utlopp. Men, i takt med att annonsörer började se bloggarna som ett marknadsföringsverktyg blev det allt mer attraktivt att titulera sig bloggare.

De flesta kända fashion-bloggare startade sin modeblogg med huvudsyftet att berätta om sitt dagliga liv och stil. Det är hårt jobb att bygga upp en blogg och de flesta börjar med att vara konstant uppkopplade samt att svara på varje kommentar och följarförfrågan. I takt med att anhängarantalet fortsätter att växa, växer också deras unika varumärke. Modebloggar har tidigare framförallt livnärt sig på ett antal trogna följare. Numer är det även vanligt att följarna hittar modebloggen via sociala medier eller Google.

För att lyckas som fashion- och livsstilsbloggare är det viktigt att utmärka en specifik stil och att ha en differentieringsstrategi. Trots att det är viktigt att sticka ut är det samtidigt avgörande att ha en universellt accepterad stil för att nå toppen. Många bloggare syns posera i stadsmiljö i outfits som skulle kunna hittas hos stora modehus catwalks medan andra är mer jordnära och visar upp sig i vardagliga sommarklänningar i lantliga miljöer.



En modebloggare påverkar ofta sina följares smak och preferenser, som ofta fungerar som mellanhand mellan företag och konsument. På konsumentsidan anses populära bloggare vara opinionsledare. Detta resulterar ofta i materiella fördelar, belöningar, märkesvaror och betald sponsring samt status inom modeområdet. Det är inte ovanligt att produkter som stora bloggare marknadsför säljer helt slut.

Även om modebloggare fått mycket kritik är det svårt att ignorera dem som viktiga spelare på den internationella mode-scenen. Det finns till och med de som påstår att den personliga stilbloggen både har demokratiserat modebranschen och gjort skamlös narcissism till en populär karriärväg.

4 jul 2019