Populära e-trender

Av JE

Tack vare digitaliseringen suddas landsgränser och andra barriärer plötsligt ut och varje individ kan plötsligt kommunicera med vem som helst. Oavsett om du befinner dig i samma rum, eller på andra sidan jordklotet. Det är en ostoppbar trend som på många sätt förenar jordklotet till en digital enhet.

Internet förändrar förutsättningarna helt. Eftersom vi kan välja vår grupptillhörighet beroende på vårt intresse, och inte genom endast geografisk tillgänglighet som förr i tiden. Då vi blev vänner med de som var inom räckhåll, och utövade aktiviteter inom räckhåll.

Fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic är sedan unga år en hängiven Tv-spelsentusiast. Han berättade i sin bok hur han blev vän med en helt vanlig person genom att spela Call of Duty på nätet. Som kände igen Zlatans röst när de kommunicerade via headset i spelet. Därefter träffades de och blev goda vänner. Deras vägar hade med största sannolikhet aldrig korsats om det inte var för den gränsöverskridande digitala verklighet vi nu befinner oss i.

Flera industrier har uppkommit tack vare digitaliseringen, och börjat blomstra alltmer eftersom teknologin hela tiden utvecklas och tillgodoser konsumentens behov allt bättre.

Tv-spelsmarknaden

Tv-spel är den äldsta och mest mogna digitala underhållningen som finns, med flera årtionden på nacken. Det är sannolikt den enda digitala marknad som uppnått ett moget stadie, och är därför relativt förutsägbar. Utvecklingen går givetvis snabbt framåt, men stora överraskningar uteblir: Spelen som släpps är alltid lite bättre och snyggare än föregångaren. Detsamma gäller konsoltillverkarna. Det är relativt enkelt att förutse år för år vad som kommer att hända.

Det stora trendskiftet inträffade när spelen började spelas online och snabbt började knyta samman gamers världen över. - Från att gamers satt isolerade på sina rum med neddragna persienner, startades en åter-socialisering där de träffades genom communitys på nätet, eller träffades på stora event. Idag arrangeras gigantiska E-sporttävlingar världen över. E-sporttävlingar har snabbt blivit enormt populära och fyller arenor världen över, där världseliten inom olika tv-spel samlas för att göra upp om vem som är mästare. Prispengarna för vinnaren i en turnering för DOTA2 var häpnadsväckande 6 000 000 dollar, och E-sportstävlingar är tveklöst här för att stanna.

Vem hade kunnat ana att en industri som initialt segregerade människor från varandra, skulle utvecklas till en enorm folkfest som lockar tusentals människor att samlas och umgås? - Digitaliseringen har utvecklats socialt.

Spelmarknaden

Marknaden för betting och casino på nätet har fullkomligt exploderat det senaste årtiondet. Utbudet på operatörer, spel och speltillverkare är enormt och fortsätter att växa. Övergångsperioden från att vara tvungen att besöka en spelaffär eller fysiskt casino, till att kunna utföra allt på nätet gick snabbt. Kanske snabbare än någon kunnat ana. Eftersom spelindustrins explosionsartade tillväxt har visat sig aningen svårhanterlig, därav den pågående regleringskampen som eftersträvar en samhällsbalans mellan industri och stat.

Plötsligt kan konsumenten spela på nätet utan att behöva ta hänsyn till logistik, tid och obekväma förutsättningar. Allt gick att utföra från soffan i sitt hem, och konsumenten blev snabbt förförd. Allteftersom digitaliseringen kan tillgodose konsumentens behov allt bättre, så ökar möjligheten att ge konsumenten exakt vad den efterfrågar. Spelindustrin ligger i teknologisk framkant vad gäller smarta digitala lösningar i skapandet av användarvänlig plattform som alla konsumenter kan använda, samt hur en casinobonus fungerar, insättning/uttag, digital säkerhet m.m. Den höga konkurrensen inom spelmarknaden framtvingar snabba innovativa lösningar, som även kan vara användbara i andra delar av samhället.

E-handel

Nämner man ordet e-handel tänker alla på Amazon. E-handelsjättens framfart de senaste åren har nog inte passerat någon obemärkt förbi. Amazon har satt tonen för ett gränsöverskridande e-handelsfenomen som pågått ganska länge, men som accelererat ordentligt de senaste åren. Det pågår en nästan ostoppbar erövring av konsumenter som eftersträvar hemleverans och bekvämlighet. Samtidigt blir e-handelsföretagen alltmer skickliga i att skräddarsy ett utbud som passar varje konsument, med relevanta rekommendationer, bra service, säkra betalningar m.m. Det innebär att fysiska butiker får allt svårare att konkurrera, med tomma butikslokaler i innerstäder som en vanlig syn. Frågan är om det är en trend som är här för att stanna, eller om konsumenten kommer att återfå lusten att besöka fysiska butiker som erbjuder social kontakt?

Tv-spelsindustrin är en veteran i sammanhanget, och kan anses vara en mogen industri som vi med säkerhet “vet vad det är, och kommer att vara framöver”. De övriga två befinner sig fortsatt tidigt i sin utvecklingscykel, vilket medför mycket oförutsägbarhet och potentiella förändringar runt hörnet. Tv-spelsindustrin är den enda digitala industri som upplevt ett behov socialt utbyte mellan konsumenterna, där de träffas och umgås. Frågan är om övriga digitala industrier också kommer att nå en fas där människor söker social kontakt, och på så vis utvecklas bakåt för att tillgodose en av människans mest fundamentala behov.

2 nov 2020